header
اليوم 2017/11/23
26 يناير، 2017  1:42 ص

أذاع الإعلامي المقرب من جهاز الأمن الوطني “عبدالرحيم علي” مكالمة هاتفية دارت بين الدكتور محمد مرسي -رئيس حزب الحرية والعدالة حينها- والمهندس خيرت الشاطر نائب المرشد العام لجماعة الإخوان .

وزعم ” علي ” أن المكالمة فيها إدانة للدكتور مرسي ، وهو ما أثار سخرية نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي من مزاعم عبد الرحيم علي .

المكالمة كانت تدور حول ترتيبات ومناقشات الإخوان وذراعها السيسي “الحرية والعدالة” حول التحالف الديمقراطي الذي كان يقوده الإخوان في انتخابات مجلس الشعب عقب ثورة يناير 2011.

وبحسب المكالمة فإن الشاطر طلب من “مرسي” الموافقة على ضم حزب “الحضارة” لتحالف الحزب .

الجدير بالذكر أن هذه ليست المرة الأولى التي يعرض فيها عبد الرحيم علي هذه المكالمة نفسها ، فكان الإعلامي المقرب من أمن الدولة قد عرض نفس هذه المكالمة في مارس 2014 في برنامجه “الصندوق الأسود” الذي كان يعرض على قناة القاهرة والناس .

ويظل السؤال لماذا كل هذه التسريبات التي ينشرها إعلاميي أمن الدولة عل مدار الأسابيع الماضية سواء أحمد موسى أو عبد الرحيم علي ؟! وهو ما يؤكد أن المنظومة الإعلامية في مصر يسيطر عليها العسكر وأجهزة المخابرات والشئون المعنوية و الأمن الوطني .

شاهد التسريب :

وبمجرد نشر التسريب ، إنهالت التعليقات الساخرة ، حيث أن التسريب لا يدين الرئيس مرسي أو المهندس خيرت الشاطر بل يثبت أنهم محترمين بحق ، فالكلام بينهما كان لا يخلو من عبارات الإحترام الشديد مثل “حضرتك” ، وذلك حسب قول رواد مواقع التواصل الاجتماعي .

ووجه أحدهم الشكر لعبد الرحيم علي قائلا : شكرا لك لأنك أثبت أن رأيي صحيح في هؤلاء الأشخاص ، هم محترمين للغاية .

وهذه بعض تعليقات رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” :
وعلق Ahmed Amer قائلا : طب ايه؟فين الخطط والمتفجرات والقنابل .. المكالمة كلها حضرتك وحضرتك انتو لو بتعملولهم دعايه مش هتعملو اكتر من كده يابهايم.

وتعجب Eid Gamal قائلا : شوف تخيل من يوم 25يناير لحد دلوقتى والإخوان متراقبين من كل أجهزة الدولة ومطلعوش علينا بتسجيل واحد فيه إرهاب أو قتل أو سفك دماء أو تخابر أو بيع أهرامات والكلام الاهطل ده

وقال Raed Hussein : يا نهار ابيض انا مش عارف مكالمة زي دي ممكن تقلب موازين مصر كلها فيها كميه فضايح و خيانه للبلد مش ممكن

وأضاف Ahmed Hashim : السؤال هنا طالما انت دكر وعارف المكالمات وبتعرف تتجسس سايب ليه الارهاب اللي انت بتقول عليه ف سينا ولا هما بيتواصلوا بحمام زاجل؟.

بينما قال Mohammed Abdel-Ghani Khamis : بصوا انا ما كنتش ناوى اعلق بس العنوان استفزنى واضح ان المكالمه قبل ما مرسى يبقى رئيس وكمان واضح ان المكالمه عاديه جدا .. لابيتفقوا انهم يبعوا حلايب وشلاتين ولا تيران وصنافير ..انت عاوز تفهمنا ان محمد مرسى بياخد اموره من الشاطر بس المكالمه اللى حضرتكم تعبتوا نفسكم وجبتوها من الخابرات مفيهاش حاجه خالص غير اتنين اصدقاء بيتكلموا مع بعض.

وسخرت Maha Eraky قائلة : يا خبر ابيض ع الخيانه بيقوله حضرتك والسلام عليكم ايه الفجر ده هههههه.

وعلق نبيل أحمد ناصف، قائلا : اهم حاجة شفتم المحترمين المتربيين وهما بيكلمو بعض بكل ادب واخلاق عالية ازاي ؟ مش الحيوانات اللي تقلك قرص ترامادول والتاني يقلك عندهم رز كتير والتالت يقلك الواد الحسيني والبت لميس وسفالة بدون حدود.

Mohamed Reda Farahat اقسم بالله قمه الاحترام والادب ودى احسن دعايه للدكتور مرسى جاتكم خيبه مش لاقين حاجه غير دى يا بهايم

Ahmed Shehab انا بشكر اللي نزل التسريب ده عشان اداني دافع اقوي اتمسك برائي برجل بالاحترام ده شكرا

3

أهم الأخبار

الأكثر قراءة

مقالات

استطلاع الرأى

User Polls

جميع الحقوق محفوظة لموقع التقرير المصري © 2016