header
اليوم 2017/06/26
20 مارس، 2017  7:50 م

قال  سامح أبوعرايس، مدير حملة عمر سليمان وأحد رموز حملة أبناء مبارك، بخطأ فكرته عن جماعة الإخوان المسلمين على مدار سنوات طويلة، مؤكدا أن الجماعة تمتلك مشروعا حقيقيا لنهضة مصر والمنطقة كلها.

وكتب أبوعرايس– عبر صفحته على فيسبوك- “شهادة حق.. كنت لفترة طويلة أكره جماعة الإخوان، وكانت فكرتي عنهم أنهم جماعة متطرفة إرهابية، وكل الكلام اللي بيردده الإعلام ليل نهار.. لكن مع الوقت اكتشفت أن الكلام ده غلط.. وأني كنت متأثرا بالإعلام والسينما والكتابات السياسية اللي شوهتهم لأهداف سياسية.. واللي اكتشفته إن الناس دي ناس كويسة جدا.. عندها مشروع نهضة حقيقي لمصر وللمنطقة كلها.. مشروع تحت غطاء إسلامي ممكن يوحد المنطقة العربية والإسلامية، ويحولها لقوة كبرى كما كانت في الماضي.. ويمكن ده السبب الحقيقي اللي بتُحارب من أجله الجماعة؛ لأن القوى الكبرى في العالم مش عايزه المنطقة تتوحد.. وعايزينا نقدس الحدود اللي وضعها الاستعمار”.

وأضاف أبوعرايس: “جماعة الإخوان ممكن تكون أخطأت في أشياء نعم.. ممكن يكون أفرادها غلطوا.. لكن كان دائما يوجد من يركز على أخطائهم ويضخمها.. مع أننا لو فكرنا شوية ممكن نلاقيها رد فعل على الظلم الكبير اللي تعرضوا له لسنين طويلة.. وعموما الكل أخطأ مش الإخوان أو التيار الإسلامي بس”.

3

أهم الأخبار

الأكثر قراءة

مقالات

استطلاع الرأى

User Polls

جميع الحقوق محفوظة لموقع التقرير المصري © 2016